luni, 27 octombrie 2008

Scad tirajele de carte dar tendinta e pozitiva spre deosebire de televiziune







Craciun in avanpremiera, la Frankfurt


Editorul de la Tritonic, Bogdan Hrib, ne-a impartasit cate ceva din experienta de la cea mai noua editie a targului de carte de la Frankfurt. Editura se orienteza spre cartea din Spania iar agentiile suedeze sunt cu ochii pe cititorul roman.



E’s : Care e aspectul cel mai frapant al târgului de la Frankfurt de anul acesta ?

Bogdan Hrib : Cel din fiecare an: dimensiunea

E’s : Ce am putea învăţa noi de la ei în materie de organizare de târguri de carte?

BH : În primul rând, târgul de la Frankfurt este exclusiv orientat spre bussiness, pe când cele de la noi din ţară sunt un fel de supermark de carte. E greu de crezut că vom putea muta centrul european al industriei cărţii, dar cred că ultimele ediţii ale celor două târguri româneşti (bookfest şi gaudeaumus) încep să se apropie de calitatea celor europene. Şi mă refer la promovare – atât vizuală în standuri, cât şi cea prin media, cât şi prin practici internaţionale: invitarea de autori străini, organizarea de evenimente complexe de tip mese rotunde sau seminarii.

E’s : Ce ar putea ei învăţa de la noi ?

BH : Nimic. Atunci când te întâlneşti cu editori care aniversează 300 de ani (edicion stock a avut o petrecere pe această temă) sau 400 de ani e greu de crezut că au ceva de învăţat de la noi.

E’s : Cum aţi caracteriza prezenţa românescă de la Frankfurt ?

BH : Din ce în ce mai bună. Anul acesta, pentru prima oară, cred că editorii români au folosit mijlloacele europene pentru a negocia vânzarea autorilor români pe pieţele europene.

E’s : Ce întâlniri interesante şi ce personaje interesante aţi experimentat cu ocazia acestui mare eveniment de carte ?

BH : La fiecare ediţie am ocazia să cunosc noi agenţi sau editori europeni. Două întâlniri au fost deosebite: primul meu contact cu editorii catalani – Barcelona şi întâlnirea cu o agenţie suedeză din Stockholm, extrem de agresivă şi bine informată privind pieţele ţărilor europene. Cunoştea foarte bine nu numai autorii pe care îi reprezenta, dar şi editurile către care încerca să vândă aceşti autori, indiferent dacă ele erau spaniole, maghiare sau româneşti.


E’s : Aţi mai fost, veţi mai merge şi de ce ?

BH : Am fost şi voi mai merge. Pentru că Frankfurt este, pentru 5 zile, capitala mondială a industriei de carte sau, cum spunea un şofer de taxi, într-o dimineaţă noroasă, un crăciun de 5 zile.

E’s : Se simtea criza economica in vreun fel ?

BH : Aparent, toţi vorbeau despre criza economică şi cu toţii – agenţi şi editori – am recunoscut că acest an n-a oferit nicio lovitură, niciun bestseller de senzaţie. Cred, totuşi, că motivele de îngrijorare nu sunt încă fondate şi că, deşi în unele ţări tirajele scad, piaţa de carte îşi va păstra tendinţa usor crescătoare în dauna altor media, ca televiziunile de exemplu.